Świadomość ekologiczna — dlaczego jest tak ważna dla marek

2022-09-07
Świadomość ekologiczna — dlaczego jest tak ważna dla marek

Coraz więcej marek podkreśla, że ich działania wynikają ze świadomości ekologicznej. Podkreślają, że to, co mogą zrobić dla środowiska konsumenci, bardzo często jest powiązane z decyzjami zakupowymi. Na przykład z ograniczeniem sięgania po produkty w plastikowych opakowaniach, ale nie tylko. Ekologiczne trendy można zauważyć w każdej branży – od spożywczej po energetyczną. Dlaczego jest to tak istotne dla marek?

Dlaczego warto być eko jako firma?

Odpowiedź jest prosta – bo świadomość ekologiczna jest ważna dla konsumentów. Badania Tetra Pak Index przeprowadzone w 2019 roku wykazały, że 2/3 badanych zdaje sobie sprawę z zagrożeń związanych z degradacją środowiska. Są oni wręcz zdania, że świat zmierza w kierunku katastrofy ekologicznej.

Firmy, które dopasowują swoją ofertę do potrzeb odbiorców, nie mogą przejść obojętnie wobec takiej postawy potencjalnych klientów. Podkreślanie tego, że problemy ekologiczne w Polsce i na świecie nie są im obce, czyni ich markę bardziej atrakcyjną z punktu widzenia konsumentów. Gdy zaś oferują produkty określane jako eko, fair trade lub powstające z materiałów z recyklingu, sprawiają, że ich oferta staje się bardziej atrakcyjna dla odbiorców.

Jest tak dlatego, że klienci po prostu lepiej się czują, mając świadomość, że niewielkim wysiłkiem przyczynili się do działań ekologicznych. Jeśli więc prowadzisz firmę i szukasz sposobu na dotarcie do nowej grupy docelowej, weź to pod uwagę. To ważne, tym bardziej że Twoja konkurencja z pewnością nie śpi, niezależnie od tego, w jakiej branży działasz.

Możliwości jest naprawdę sporo – ograniczenie produkcji plastikowych odpadów, promowanie produktów pochodzących z odpowiedzialnych źródeł, na przykład kawy oraz herbaty czy wreszcie produkcja energooszczędnego sprzętu AGD.

Działania ekologiczne a green washing

Nie każda firma, która deklaruje świadomość ekologiczną, robi to w sposób uczciwy. Coraz częściej można niestety zaobserwować tak zwane zjawisko green washing, nazywane także ekościemą czy zielonym kłamstwem. Polega ono na wywoływaniu u klientów poczucia, że polityka firmy dąży do ochrony przyrody, gdy w rzeczywistości jest zupełnie inaczej lub podejmowane działania są znikome. Często takie przedsiębiorstwa nie przedstawiają także żadnych dowodów na rzeczywistą troskę prośrodowiskową. Kończy się zatem jedynie na pustych obietnicach.

Przykładem mogą być koncerny odzieżowe, które podkreślają, że pozyskują materiały do szycia ubrań w sposób ekologiczny i zrównoważony, gdy jednocześnie generują ogromne ilości odpadów i toksycznych ścieków zanieczyszczających kraje Trzeciego Świata. W teorii nie ma tutaj kłamstwa, w praktyce jednak mówienie o świadomości ekologicznej takich marek to spore nadużycie.

Niestety przedsiębiorcy wykorzystują nieświadomość konsumentów. Osoba poszukująca danego towaru rzadko ma czas i możliwość, aby przeprowadzić pogłębiony research na temat działalności danej marki. Klienci chętnie kupują produkty oznaczone jako eko również po to, by „uśpić swoje sumienie”. Po prostu dobrze się czują, mając przekonanie, że podejmują działania ekologiczne, nawet gdy są one pozorne.

dlaczego warto być ekologicznym?

Jeśli więc jako konsument chcesz wybierać firmy, które rzeczywiście przyczyniają się do ograniczenia problemów ekologicznych w Polsce i na świecie, zwracaj uwagę na konkrety, a nie patetyczne hasła o ochronie ziemi przed katastrofą. Weź to też pod uwagę, kreując swoje działania biznesowe w tym zakresie.

Co można zrobić dla środowiska? Przede wszystkim ograniczyć ilość odpadów

Zatrważająca ilość odpadów to jeden z najbardziej palących problemów ekologicznych w Polsce i na świecie. Jeśli więc zależy Ci na tym, by podjąć działania, które rzeczywiście przyniosą korzyść środowisku, zacznij od ograniczenia produkcji śmieci. Podejmowane działania nie muszą być od razu prowadzone na wielką skalę. Zarówno jako przedsiębiorca, jak i konsument masz spore pole do zmian w kierunku wyższej świadomości ekologicznej.

Dobrym pomysłem może być zmniejszenie ilości zwłaszcza tych śmieci, które generuje się na co dzień, czyli:

  • plastikowych opakowań po napojach,
  • toreb i siatek foliowych,
  • zużytych kartek papieru,
  • jednorazowych naczyń, na przykład talerzyków lub kubków na wodę z dystrybutora.

Zwróć uwagę, że regularne zakupy wody mineralnej w plastikowych butelkach, która przecież jest produktem obecnym niemal w każdym domu czy biurze, przyczynia się do powstawania dużej ilości odpadów. Jak temu przeciwdziałać?

Dobrym pomysłem może być zainwestowanie w dystrybutor do wody. W sprzedaży są dostępne modele, które idealnie sprawdzą się zarówno w domu, jak i w biurze, restauracji czy punkcie usługowym. Dzięki nim zmniejszyć ilość śmieci, a przy tym zapewnisz sobie, swoim gościom czy pracownikom stały dostęp do przefiltrowanej, czystej wody o doskonałych właściwościach. Na jakie urządzenia warto zwrócić uwagę?

W domu przydatny będzie między innymi nablatowy dystrybutor wody Ruhens WHP 340 Mini – niewielki, poręczny i łatwy w obsłudze. Oferuje wodę schłodzoną i gorącą – jej temperaturę możesz wygodnie regulować. Możesz ustawić urządzenie na blacie w dowolnym miejscu – nie tylko w mieszkaniu, ale także w niewielkiej biurowej kuchni.

Możesz także wybrać model podblatowy, czyli np. dystrybutor Grohe Blue Home. Zapewni dostęp do wody schłodzonej, lekko lub mocno gazowanej. To świetny wybór dla miłośników napojów z bąbelkami.

Zakup dystrybutora to wygoda, zdrowie, a przede wszystkim wyraz świadomości ekologicznej. Nie tylko deklarowanej, ale takiej, która rzeczywiście przekłada się na korzystne zmiany.

Podsumowując...

Proekologiczne działania firm to jeden z przykładów tego, jak światowe trendy wpływają na przedsiębiorstwa. W ostatnich latach uwaga świata mocno zwróciła się w kierunku problemu zanieczyszczenia środowiska przez człowieka. Z czasem konsumenci zaczęli oczekiwać od firm bardziej odpowiedzialnego podejścia do ekologii, co z kolei wpłynęło na działania przedsiębiorstw. Podobny trend obserwujemy w podejściu do zdrowia psychicznego. Od kilku lat tematyka dbania o zdrowie psychiczne jest niezwykle często poruszana w mediach, a nawet prywatnych rozmowach. Co więcej, jak wskazują badania, pandemia koronawirusa sprawiła, że liczba osób potrzebujących pomocy psychologicznej znacznie wzrosła. Podobnie, jak w przypadku ekologii, tak i w tym temacie przedsiębiorstwa nie pozostają obojętne. Często wybieranym rozwiązaniem jest pakiet benefitów psychologicznych. Marka
Mental Benefits oferuje szeroki wachlarz usług, które można dostosować do specyfiki firmy i potrzeb pracowników: od zajęć jogi online, przez zajęcia grupowe usprawniające pracę zespołu, po indywidualne konsultacje psychologiczne. Trzeba przyznać, że podobnie jak świadomość ekologiczna, tak i ta dotycząca zdrowia psychicznego jest w dzisiejszych czasach ważnym elementem wizerunku firmy.
 

Polecane

pixel